W artykule przedstawię Ci 8 sprawdzonych sposobów zarabiania pieniędzy poprzez usługi powiązane z darmowym oprogramowaniem. Także te związane z darmowym GLPI.
Po ostatnim spotkaniu Open Q&A, temat okazał się być dla was bardzo interesujący. Mam nadzieję, że to opracowanie pomoże wam lepiej prowadzić aktywności związane z usługami zorientowanymi wokół bezpłatnego oprogramowania.
Budowanie usług wsparcia darmowego oprogramowania to często ciężki kawałek chleba. Robimy to już od ponad 12 lat i wiemy co się dziś sprawdza a co nie.
Platforma do komunikacji
Twoja społeczność odbiorców musi mieć miejsce do rozmów i komunikacji a ty potrzebujesz przestrzeni na udostępnianie swoich ofert wsparcia.
Platform dla tego celu jest wiele. Poniżej kilka z nich:
- Grupa na Facebooku lub LinkedIN
- Slack
- Discord
- YouTube
- Twitch
Wybór platformy jest ważny i najlepiej dostosować go do profilu Twojej grupy docelowej.
Dedykowane treści
Buduj wartościowe treści dostępne tylko dla Twoich subskrybentów (członków płatnej społeczności). Dla mnie największą inspiracją są moi klienci. Często podczas szkolenia zapisuję problemy klienta a potem sprawdzam możliwości i rozwiązania. Na końcu piszę artykuł wiedząc, że są gdzieś tam inni z tym samym tematem to rozgryzienia.
Jakiego rodzaju treści możesz tworzyć?
- Dedykowany newsletter
- Artykuły premium
- Materiały wideo
- Mini-kursy
Materiały możesz tworzyć samodzielnie lub zlecić ich pisanie podwykonawcom.
Budowa wiedzy, która jest dostępna tylko dla społeczności przyciągnie więcej właściwych zainteresowanych i chętnych na dołączenie do Twojego programu lub skorzystanie z usług.
Baza wiedzy
Wszystkie treści premium możesz dostarczać np. mailem lub poprzez grupę dystrybucji informacji.
Dziś grupa odbiorców Twojego newslettera może być warta każdych pieniędzy.
Warto jest mieć jedno miejsce (portal, strona, baza wiedzy), w którym zgromadzisz wszystkie te materiały.
To miejsce, czyli baza wiedzy powinna być zabezpieczona i dostępna tylko dla płacących klientów (premium).
Spotkania online
Zaoferuj członkom Twojej płatnej społeczności regularne spotkania online np. na Zoomie.
Jakie rodzaje spotkań możesz zorganizować?
- Spotkanie z Tobą np. w formie Q&A (pytania i odpowiedzi)
- Spotkanie z ekspertem ze społeczności
- Spotkanie networkingowe
- Mastermind lub Brain Storming (ludzie dzielą się problemami, a inni doradzają)
Takie spotkanie np. co 1-2 tygodnie przyciągną nowych chętnych.
Spotkania offline
Raz na jakiś czas warto spotkać się na żywo w prawdziwym świecie.
Zorganizuj spotkanie w Twoim mieście. Może być bardziej formalne (np. mała konferencja) lub na luzie.
Staraj się być pierwszy w tym co robisz. Nawet jeśli wiesz że, to co robisz za chwile zostanie skopiowane.
Naśladownictwo to najszczersza forma pochlebstwa.
Jeaniene Frost
Takie spotkania budują lepsze więzi między członkami Twojej społeczności. Pamiętam jakim wyzwaniem zarówno psychologicznym jak i finansowym było dla mnie zorganizowanie pierwszej w Polsce konferencji GLPI Polska w 2019 roku. Dziś wiem, że było warto poznać ludzi o podobnych pasjach i zainteresowaniach. Być tam razem z nimi. Cieszyć się, że chcieli pojawić się i posłuchać tego co miałem do powiedzenia.
Zniżki
Jeżeli sprzedajesz jakieś produkty zaoferuj zniżkę dla członków społeczności.
Sprawdź czego szuka i co kupuje Twoja społeczność. Doskonałym źródłem informacji są wszelkie narzędzia badające ruch na Twojej stronie internetowej. Dzięki temu, masz szansę na przygotowanie produktu lub oferty skrojonej na potrzeby konkretnej grupy zainteresowanych.
Upewnij się, że to co polecasz swoim subskrybentom jest wysokiej jakości. Najlepiej, jeżeli sam z tego korzystasz i wierzysz, że nic lepszego nie możesz mieć.
Nie wciskaj kitu o czymś co wiesz, że jest słabe. Ludzie to wyczują i odejdą. Szkoda Twojego i ich czasu.
Szanujmy się!
Oferty
Dodaj w swojej społeczności miejsce na różne oferty.
Rodzaje ofert:
- Kupię / sprzedam / wymienię
- Szukam pracy / szukam pracownika
- Szukam partnerów biznesowych
- Szukam zleceń
Wtyczki i funkcjonalności
Jeśli masz trochę wiedzy na temat programowania, może warto rozwiązać czyjś problem poprzez wtyczkę lub modyfikację programu. To jeden z najlepszych sposobów na budowanie wartości dla klienta oprogramowania.
Tylko rozwiązując problem możesz liczyć na gratyfikację.
Podsumowanie
Jak widzisz proces budowania płatnej społeczności może się składać z wielu elementów i trwać dłużej niż przypuszczałeś.
Nie trzeba mieć wszystkiego na samym początku. Można stopniowo dokładać kolejne elementy piramidy.
Dołożenie dodatkowych benefitów (wartość dodana dla klienta) jest fajną okazją do podniesienia cen (większa wartość = większa cena).
Oferuj unikalność, lojalność i pamiętaj o świętym SLA. Klient zadowolony chętniej płaci faktury 🙂